מילון ווב 2.0 – לשיווק באינטרנט

להלן מספר מונחים הדרושים להבנת מהות הווב 2.0
כפי שהתפרסם במדריך הויקי-מדריך בעברית לגלקסיית ווב 2.0, מאת: דר' אשר עידן.

אג'קס AJAX
שילוב של XML (ראה ערך) וג'אווה סקריפט, שמאפשר ליישומים ולתכנים אינטרנטיים להיות מהירים ואינטרנטיים:

  1. אג'קס מאפשר ליישומי ווב-טופ (שיושבים על הרשת, כמו מעבד התמלילים האינטרנטי Writly) להגיב במהירות כאילו היו יישומי דסקטופ (המותקנים במחשב, כמו כלי אופיס).
  2. זה מאפשר ליישומי אינטרנט כמו המפות של גוגל להגיב במהירות ובאינטרקטיביות. העיקרון מאחורי היתרונות של אג'אקס הוא "לא צריך את כל הפרה בשביל כוס חלב אחת". דהיינו לא צריך לרענן את כל הדף מהשרת, אלא רק את החלק מהדף שהתעדכן (למשל נתון של שער מנייה בתוך דף דיווח טקסטואלי על אודות המנייה).

אונטולוגיה
מערכת המכילה שתי תת מערכות:

  1. טקסונומיה (ראה ערך)דהיינו מערכת מיון של נושא נתון.
  2. מילון מונחים של נושא נתון. השלוב של מילון עם מערכת מיון נותן תמונת עולם (במקור היווני: תורת הייש) שמגדירה תחום נתון במדוייק, כך שזה מקל על התקשורת בין בני אדם, בין ארגונים ובין תחומים שונים. אונטולוגיה סמנטית היא אונטולוגיה שמחשב יכול להבין אותה, באמצעות מילון מבוסס XML (ראה ערך). לכן אונטולוגיה סמנטית מאפשרת הבנה בין מחשבים.

אפקט הרשת
אחד מעשרת עקרונות היסוד של ווב 2.0. הומצא על ידי מטקלף בשנות ה80. אפקט הרשת הוא חוק באומר כי עוצמת הרשת גדלה בפונקציה הקרובה לחזקה ריבועית של מספר המשתמשים. דהיינו כשייש לנו 4 משתמשים יש לנו 6 קווים. אולם כשמספר המשתמשים גדל פי 5, וייש לנו 20 משתמשים, אין לנו פי 5 קווים (30) אלא פי 20 בריבוע בערך או כ400 קווים.

אקס.אם.אל. XML – eXtensible Markup Language
שפת מחשב למטרות סימון. בעוד שהאצ'.טי.אם.אל. (ראה ערך) HTML המוכרת מווב 1.0, אפשרה למחשבים להציג קוד על המסך, XML מאפשרת למחשבים להבין קוד. הXML היא הרחבה של הHTML ויושבת מעליה. הXML מכילה תגיות שמוגדרות לפי כללי בסיס אוניברסליים סטנדרטיים ולפי כללי משנה ספציפיים לתחום נתון.

אר.אס.אס. RSS – Rich Semantic Sindication
סינדיקציה בין ארגונים שונים למטרות שיתוף תוכן או שיתוף שירותים, במטרה לאפשר למשתמש מקסימום פרסונליזציה.
למשל: אני אוהב לקרוא באינטרנט 75 עיתונים יומיים ומגזינים בעברית ובאנגלית, פופולריים ומקצועיים. אין אפשרות לעבור על כולם, אבל באמצעות RSS אני מסמן רק את המדור המעניין אותי והנושא המעניין אותי בכל 75 העיתונים. כל בוקר אני פותח את המסך הראשון במחשב ורואה את הכותרות רק של מה שמעניין אותי. מתוך הכותרות אני פותח 4-9 וקורא את כל המאמר. לא צריך את כל הפרה בשביל כוס חלב אחת. יותר מזה, אני רוצה קוקטייל של סוגי חלב שונים: מפרה, עז, כבש, וכו' כולם בכוס אחת. במקור RSS פירושו Really Simple Sindication.

בלוג (או עיתון בלוג)
יומן אינטרנט – קיצור של "ווב-לוג". לפני הבלוגים היה צריך לדעת HTML או פיתוחיו הויזואליים כדי לפרסם באינטרנט. היה צריך גם לדעת להעלות בFTP. הבלוגים אפשרו לכל מי שיודע לכתוב במעבד תמלילים פשוט, לפרסם באינטרנט.

גלוקליזציה
שילוב של גלובליזציה ולוקליזציה.

וידאוקסט או טלוויזייה-בלוג
וידאו קסט הוא בלוג (ראה ערך) וידאו. הוא התאפשר עם הופעתם של מכשירים מסוג איי.פוד וידאו.

ויקי
הכלי שבאמצעותו פיתחו את האנציקלופדיה ויקיפדיה. אחר כך פתחו באמצעותו גם ויקי-ספרים, ויקי-עיתונים, וכו'. בויקי כל אחד יכול לכתוב ערך אנציקלופדי חדש או לערוך ערך קיים.

ויקיפדיה
אנציקלופדיה שלא רק שכל אחד יכול לקרוא בה חינם דרך האינטרנט, אלא כל אחד יכול לכתוב לה ערך אנציקלופדי חדש או לערוך בה ערך אנציקלופדי קיים. האנציקלופדיה הצליחה לצמוח תוך חמש שנים למיליוני ערכים אנציקלופדיים, לעומת הבריטניקה שהגיעה לאחר עשרות שנים רק לכמה עשרות אלפי ערכים אנציקלופדיים.

הויקיפדיה היא אחת מההוכחות המופלאות של עקרונות כמו "חוק הזנב הארוך" (ראה ערך), של טכנולוגיות כמו ווב 2.0 (ראה ערך) ושל ציביליזציה חדשה הציביליזציה הפוסט-מודרנית.

נגנוני הסינון בויקיפדיה הם משני סוגים:

  1. אורגני, דהיינו מנגנון ריפוי עצמי, שנובע מהמשתמשים הרבים המתקנים טעויות של יחידים.
  2. עריכה צנטרליסטית

חוק הזנב הארוך
חוק האומר כי בווב 2.0 או בדור השני של האינטרנט, יש ביזור של העוצמה והתוכן מהידיים של "כוכבים" מעטים לידיים של הרוב.

דוגמאות: במוסיקה מדובר במעבר מלהיטים של מליוני עותקים, לשירים שנקנים על ידי מאות או יחידים. בספרים מדובר במעבר מלהיטים של עמוס עוז או טולסטוי לבלוגים שאותם כותבים רבים אך מספר רב של קונים קונים אותם בכמויות קטנות. בפרסום מדובר במעבר ממפרסמים שהם חברות ענק עם מסע פרסום של מיליוני דולארים למפרסמים קטנים עם תקציב פרסום גם של עשרות דולרים ב"גוגל אדסנס".

טקסונומיה
מערכת מיון. למשל טקסונומיה של מאכלים יכולה למיין לפי: מאכלים מזרחיים, מאכלים מזרח אירופאים, מאכלים צרפתיים וכו'. ניתן להמשיך ולרדת ב"עץ המיון": את המאכלים המזרחיים ניתן למיין לאוכל צפון אפריקאי, מצרי, תימני, עיראקי וכו'.

מטא-דאטה
מטא-נתונים. נתונים על אודות נתונים. נגיד שיש לי טבלה שבה עמודה אחת מתארת מאכלים מהסוג: קוסקוס, פלאפל, ג'חנון והעמודה השנייה בה מתארת מאכלים מהסוג: גפילטעפיש, צ'ולנט, קישקע. אם אכנה את העמודה הראשונה "מאכלים מזרח תיכוניים", ואת העמודה השנייה "מאכלים מזרח אירופאים", הרי שכינויים אלה הם "נתונים על נתונים" או מטא-נתונים.

פודקסט או רדיו-בלוג
במקור בלוג (ראה ערך) הוא טקסטואלי. פודקסט הוא בלוג קולי. הוא התאפשר בגלל תפוצתם הרבה וקלות ההפעלה של מכשירים מסוג האיי.פוד.

פולקסונומיה
טקסונומיה (ראה ערך) עממית (פולקס). בווב 2.0 התפתחו מיונים שלא-מומחים יצרו אותם. בדרך כלל הפולקסונומיה קשורה לתגיות. למשל, תיוג של מאמר למדור "אוכל" בעיתון, תחת התגית קוסקוס, הוא בעצם מיון שלו לפי טקסונימיה מסויימת. כך ניתן לתייג מאמרים, בלוגים, תתמונות, בוקמרקים וכו'.

רשת חברתית
מקום מפגש וירטואלי שנוצר מלמעלה למטה על ידי צירוף אנשים לרשימת חברים של אנשים אחרים. הידועים ביותר הם Myspace ו- Likedin. הראשון מתחיל לשמש גם למטרות של יצירת רשתות חברתיות אינטרא-נטיות (פנים ארגוניות בין עובדים) ואקסטרא-נטיות (בין הארגון ללקוחות ולספקים).

תגיות
שמות קצרצרים של מאמרים, בלוגים, תמונות, בוקמרקים (סימניות באינטרנט). התגיות מאפשרות לקבץ יחד אנשים בעלי תחומי עניין משותפים. לכן התגיות יוצרות קהילות בעלי עניין וכן הן מסייעות בפיתוח רשתות חברתיות (ראה ערך) המבוססות על תגיות לבני אדם.

Posted on 15 ביוני 2006 in כללי

Share the Story

Leave a reply

Back to Top
Open chat
איך אפשר לעזור?
שלום, אנחנו כאן כדי לעזור!
לקבלת מידע נוסף לחצו על הכפתור >>>