אין כמו האישה החוקית אבל יותר כיף עם הפילגש – וורדפרס 4 לעומת דרופל 7

דרופל או וורדפרס

נתחיל בגילוי לב: אני מאד מאד אוהב את דרופל, אבל חושב שבזמן האחרון הם פשוט קיבלו נוקאאוט מוורדפרס והמצב רק ילך ויחריף. למה? תישארו איתי לרגע ותבינו.

קצת היסטוריה כי אין מה לעשות וככה זה עם דינוזאורים

שתי המערכות האלו יודעות לעשות כמעט את אותן דברים: אתה יכול לנהל בלוג בדרופל ואתה יכול לנהל אתר תוכן גדול בוורדפרס, אבל עובדה היא שבלוגים לרוב כותבים בוורדפרס ואתרי תוכן גדולים באמת מעדיפים דרופל.

למה? מכל מיני סיבות שלא תמיד רלוונטיות להיום אבל חשוב להבין שדרופל היא מערכת CMS חזקה ואימתנית שמשמשת היום בעיקר אתרי ממשל, בנקים, עיתונים מקוונים, פורטלים ובכלל – מערכות ניהול תוכן מורכבות יותר נשענות על דרופל ובהצלחה מרובה. אם יש לכם חלום לפתוח עיתון או מגזין מקוון ולהתחיל להפסיד כסף – לכו על דרופל, המערכת הזו מגיעה עם מאפיינים מדהימים לניהול תוכן, כותבים, הרשאות וכל מה שמערכת לניהול תוכן רצינית צריכה.

אז מי משתמש בוורדפרס? כל שאר העולם. התחרות העזה בין מערכות הקוד הפתוח הללו (שלהערכתי יתמזגו באופן מסויים מתישהוא בעתיד) מתרכזת כיום בתחום אתרי התוכן הגדולים שבו דרופל מתחילה לאבד אחיזה, וזאת לאחר שכבר שאיבדה כמעט לחלוטין את קהל המשתמשים הקטנים. דרופל איבדה את הלקוחות הקטנים וכרגע היא בקרב מאסף על אתרי התוכן הגדולים שבה דריסת הרגל של וורדפרס קטנה יחסית לעומת דרופל.

אז למה וורדפרס מנצחים?

כי זה קל, פשוט, מהיר, ובפארפאזה על אמרתו של השף גוסטו (רטטוי) "להקים אתרים, כל אחד יכול" המערכת הזו מקיימת את מה שהיא מבטיחה. קח ילד אינטלגנט בן 10-12 והוא יקים לך אתר וורדפרס ביומיים. מה האתר הזה שווה או יכול לעשות זו כבר שאלה אחרת.

אגב, וורדפרס תמיד הקדימו את דרופל בידידותיות למשתמש ואנקדוטה מעניינת היא שלפני ממש הרבה שנים וורדפרס היו הראשונים להציג מערכת CMS עם קובץ ZIP להורדה! מהפכה של ממש. לדרופל לקח כמה חודשים לישר קו…. 🙂

עלויות הקמה, תפעול ואחזקה

פרוייקט בדרופל יעלה לכם פי 4,5 או 6 בדרופל מאשר בוורדפרס ואגב, גם תוכניתנים בסביבת דרופל מרוויחים כמעט פי 4 מתוכניתנים בסביבת וורדפרס: סביבת הפיתוח קשה יותר, התוכניתנים נדירים יותר ובכלל – דרופל היא המערכת של הגיקים והתותחים הכבדים שעולים הרבה.

ומה תקבלו בוורדפרס? לרוב כמעט אותו דבר אבל במחיר נמוך הרבה יותר ובזמני ביצוע קצרים הרבה יותר וככל שהזמן יעבור נראה עוד ועוד פרוייקטים גדולים שיבחרו בוורדפרס ולא בדרופל לא רק בגלל נוחות השימוש – אלא גם בגלל המחיר. קשה למצוא תוכניתן דרופל טוב, בעוד תוכניתני וורדפרס זמינים מאד ובכמויות בארץ ובעולם וטוב שכך.

שדרוג ותחזוקה

לתחזק ובעיקר לשדרג אתר דרופל זה סיוט אמיתי. באמת שזה קשה לביצוע בצורה טובה ובמיוחד כשמדובר במעבר מגירסאות 5 ו 6 לגרסא 7.  יש המון אתרים שפשוט תקועים על גרסא ישנה ואין מי שישדרג אותם…. זה פשוט יקר מידי. בכלל, היכולת לשדרג את ה CORE בדרופל דרך ממשק המערכת חסרה מאד בדרופל ומקשה על התפעול.

שדרוג אתרי וורדפרס לעומת זו מתבצע לרוב בלחיצת כפתור וללא תקלות, והכל דרך ממשק המשתמש. התוצאה: רוב האתרים בוורדפרס משודרגים יותר, מכילים מערכת עדכנית יותר, וככל הנראה יאריכו חיים יותר.

אגב, כל זה נכון וטוב יפה רק אם מי שכתב את האתר עשה את זה באופן מקצועי, בלי קיצורי דרך, עם תת ערכת עיצוב יורשת, ובלי חוכמולוגיה והתעסקות ב CORE של המערכת. מי שהאתר שלו נבנה באופן רשלני – יגלה שהוא פשוט לא בר שדרוג ושזה יקר מאד לביצוע גם בוורדפרס ובעיקר בדרופל.

הרחבות

האקו-סיסטם הפיננסי של וורדפרס מפותחת הרבה יותר משל דרופל והיא מאפשרת לשלל בעלי מיקצוע בתחום להתפרנס מפיתוח תוספים בתשלום, ערכות עיצוב מותאמות אישית, ובכלל – בגלל נפוצות המערכת יש המון לקוחות זמינים.

נקודה נוספת היא העובדה שרוב התוספים הבאמת טובים בוורדפרס עולים כסף וזה דווקא יתרון: מפתחי הערכות כפופים לחוקי העולם העיסקי המודרני והם מספקים שרות ותמיכה טובים מאד ברוב המקרים – ככה זה כשמשלמים לך.

בדרופל העניינים צולעים למדי בשנים האחרונות ונכון שהכל יותר חינם, אבל אז אתה מוצא את עצמך מבקש טובות, ממתין להוד רוממתו מפתח המודול (החינמי) שיואיל לענות לך בתמיכה, אתה נזקק יותר למומחים בתשלום ובכלל, כאשר שכסף מעורב בסיפור הכל הולך יותר חלק. כמובן שתמיד ישנו גם ההיפך וכבר קיבלתי בעבר תמיכה מעולה ממפתח מודול חינמי בדרופל ולהפך.

עיצוב ונראות

אתרי וורדפרס נראים פי 1,000 יותר טוב, בכל המכשירים, בכל הפלטפורמות, נקודה. שוק העיצובים של וורדפרס מפותח הרבה יותר משל דרופל והעיצוב והשדרוג קלים הרבה יותר. אם נחשוב על העובדה שבעולם שבו אנו חיים היום ברוב המקרים הנראות חשובה יותר מהמהות – תקבלו תשובה ניצחת למה וורדפרס הפכה למערכת המובילה. והאמת, להגיע בדרופל לביצועים גרפיים כמו של וורדפרס לוקח הרבה יותר זמן והרבה יותר כסף. תנסו לרגע להחליף עיצוב בוורדפרס. מה, כבר סיימתם? ובדרופל? תתכוננו לעיצוב מחדש והתאמה של כמעט כל האתר, זה יקח לכם כמה ימים, מניסיון.

אבטחת המידע

שתי המערכות הללו ידעו פרשיות לא נעימות ומביכות במיוחד בשנה האחרונה. עם זאת צוותי האבטחה שלהם מגיבים מהר ומשחררים עידכונים הולמים. הבעיה: לדרופל צריך מיני מומחה לשדרוג האתר ובוורדפרס לוחצים על כפתור. הנושא הזה חשוב מאד לאתרים בשפה העברית שמהווים קרקע נרחבת למתקפות ONLINE אנטישמיות. שמעו סיפור, יש לי מערכת יחסים ארוכת שנים עם קבוצת האקרים טורקיים שלא מפספסים אף הזדמנות לבדוק אם שידרגנו את האתרים שלנו לגירסה האחרונה – מספיק שאני מאחר ביום והם גם מדגימים לי "בלייב" שהפרצה אכן אמיתית ומוחשית. לכן, הנקודה הזו חשובה במיוחד – למערכות וורדפרס קל יותר להישאר מאובטחות לאורך ציר הזמן ובהרבה פחות עבודה.

מה צופן העתיד?

אין מי שיודע. אבל תחום פיתוח האתרים עבר מהפכה אמיתית בשנים האחרונות ולמעשה כל אתר שתכתבו יצטרך להתחיל לעבור שדרוגים, הרחבות, התממשקויות והתאמות בערך שבועיים אחרי שעלה לאוויר. דרופל עובדת בצורה של המון שינויים בבת אחת ומידי כמה שנים, וורדפרס עושה המון שינויים קטנים כל הזמן, כתוצאה מכך מערכת הוורדפרס היא הרבה יותר דינמית ומגיבה מהר לשינויים ובעולם המודרני מי שלא רץ ממש מהר פשוט מפסיק לרוץ….

לסיכום

אין מה לדאוג, שתי המערכות הללו ישארו כאן עוד מספר שנים ולכולם תהיה מספיק עבודה. לכל אתר יש את הפתרון המתאים לו במיוחד, הבעיה היא בקצב הגידול והאתרים החדשים וכאן דרופל נמצאת בבעיה אמיתית…
אתרי החברות הגדולות ואתרים גדולים בכלל ימשיכו להעדיף את דרופל אבל יותר ויותר בעלי תקציבים קטנים ובינוניים יבחרו בוורדפרס כפלטפורמת הפיתוח הבאה שלהם ולמען האמת, אני ממש יכול להבין אותם.

Posted on 27 באוקטובר 2014 in כללי, ניהול תוכן, קוד פתוח

Share the Story

Responses (3)

  1. פוסט טוב. תודה

  2. רן
    28 באוקטובר 2014 at 20:18 ·

    מסכים עם הנאמר. מצד שני, לוורדפרס יש שתי בעיות עיקריות (ואני בונה אתרים כיום רק בוורדפרס):

    הראשונה: החברה שמפתחים את וורדפרס עדיין לא עשו את הסוויץ' בראש ממערכת בלוגים למערכת ניהול תוכן. מספיק להסתכל על ניהול המדיה בשביל לראות את זה. במקום לאפשר למשתמשים ליצור ספריות ולאחסן קבצים לפי הקשר, הקבצים מסודרים (במקרה הטוב) לפי תאריכים. עם קצת מאמץ בכיוון וורדפרס תהיה בלתי מנוצחת.

    הבעיה השנייה והיותר חמורה: בסיס הקוד של וורדפרס הוא בעייתי. בגלל נסיונות (מובנים) של תאימות לאחור, בסיס הקוד הוא מיושן ומסורבל (MVC מישהו?).
    זו לא דעתי האישית, אלא של גדולים ממני (לדוגמה המאמר הזה ובייחוד הפיסקה הראשונה בו: http://www.sitepoint.com/first-look-themosis-framework-wordpress-developers )

    יהיה מעניין לראות לאיזה כיוון יתפתחו שתי המערכות האלה.

  3. קרן
    29 באוקטובר 2014 at 18:21 ·

    אהבתי את דרך שבה הצגת את ההשוואה בין המערכות ומיד עלה לי להציע לך לעשות אותו הדבר אל מול ג'ומלה כי יש הבטוחים שג'ומלה היום אחרי השידרוגים מתמודדת בכבוד ואולי מביסה את וורדפרס.

    אנחנו גרופיס של WP ובונים על וורדפרס כבר 4 שנים.
    מדהים לגלות אילו יכולות עיצוב ופונקציונליות יש למערכת הזו שרבים בכלל לא יודעים עליה.

    יש עדיין תפיסה שגויה ש WP היא לבלוגים…

Leave a reply

Back to Top
Open chat
איך אפשר לעזור?
שלום, אנחנו כאן כדי לעזור!
לקבלת מידע נוסף לחצו על הכפתור >>>