גם באונליין: העסקים הקטנים נפגעים יותר

מגיפת הקורונה איתנו כבר שנה.

הרבה דברים קרו בשנה האחרונה: נשארנו יותר בבית, עשינו הרבה יותר קניות אונליין, הוצאנו יותר על מחשבים ומכשירי חשמל לבית ופחות על תיירות ומסעדות, עברנו ללימודים ועבודה מהבית, ועוד היריעה קצרה מלהכיל.

השפעות הקורונה רבות ומגוונות – חלקן לטובה, חלקן לרעה, אבל דבר אחד ברור לכולם והוא שהקורונה עשתה שמות בעסקים הקטנים, וכמות חסרת תקדים של עסקים קטנים פשוט סגרו שערים והחזירו מפתחות.

בקהילה המקצועית שלי (עולם הפרסום באינטרנט) ההנחה הרווחת היא כי "מי שלא השכיל לעבור לאונליין, נכחד", וההנחה הזאת נכונה, אבל בשבועות האחרונים נוצר מצב בו גם אלה שהקימו חנויות אונליין יפות ואף בנו מערכים שיווקים וקמפיינים טובים שעובדים "לפי הכללים", נקלעו לסיטואציה בה חשבון הפרסום שלהם בפייסבוק נחסם, בלי שהם יודעים מדוע, ובלי מענה מפייסבוק.

למה כל זה קורה דווקא עכשיו?

במילה אחת: קורונה.

ואם לפרט קצת יותר: בחודשים האחרונים העולם כולו השתגע, ואנשים רבים עברו לעבוד מהבית. בתוך כל הטירוף הזה, הפסיקה פייסבוק את עבודת צוותי המדיניות שלה מהמשרדים, והעבירה חלקים מהם לעבוד מהבית במסגרת שעות פחותה מזו שהיתה בעבר.

במקביל, תרמיות הקורונה החלו לשגשג, ומוצרים חסרי תועלת שמטרתם להלחם בקורונה החלו צצים כפטריות אחרי הגשם, ואתם הפרסומות המטעות.

הבחירות בארה"ב וכמויות ה"פייק ניוז" שהגיעו עמן, הוסיפו גם הן שמן למדורה והעלו אף יותר את העומס.

כדי להתגבר על עומס העבודה שנוצר באווירה מעודדת התרמיות ומחוסרת כח האדם של תקופת הקורונה, החלו פייסבוק להפעיל אלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית, שמטרתם לזהות הפרות של מדיניות הפרסום ולעצור קמפיינים שמפרים את המדיניות באופן מיידי.

בחודשים האחרונים, מפרסמים רבים טוענים שהם נפסלו על ידי אלגוריתם מבוסס הבינה המלאכותית של פייסבוק, וזאת למרות שלא הפרו מדיניות כלשהי.

לפי פרסומים בעולם, מדובר באלפי עסקים שנפגעו מהעניין ברחבי העולם, ומפוסטים רבים שעלו בקבוצת "מקצועני פרסום באינטרנט" אפשר לזהות היקף משמעותי של חשבונות חסומים גם בישראל.

עסקים קטנים – נפגעים גדולים

כפי שמרמזת כותרת המאמר – כאן אנחנו מגיעים למפרסמים הקטנים / העסקים הקטנים, שהם הנפגעים הגדולים ביותר מהמצב הנוכחי.

למה דווקא העסקים הקטנים?

למי שמנהל חשבונות פרסום גדולים (10K$ בחודש לפחות) יש על פי רוב איש קשר בפייסבוק אליו הוא יכול לפנות ולקבל ממנו עזרה.

למפרסמים קטנים – שלא עומדים ברף התקציב הדרוש (עשרות אלפי שקלים בחודש), אין איש קשר בפייסבוק, וכך הם נשארים ללא מענה כלשהו למשך שבועות ארוכים – עד שהערעור שהגישו נבחן על ידי צוות המדיניות המצוצמם.

מפרסמים שנחסמים ומגישים ערעור עלולים לחכות כמה שבועות טובים עד לשחרור החשבון, לעיתין גם חודשיים – שלושה.

את אותם עסקים שלעתים קרובות מסתמכים על פייסבוק כדי להגיע ללקוחות, פסילת החשבון שנעשית על ידי הבינה המלאכותית של פייסבוק מנתקת ממקור הכנסות מרכזי, וזאת בזמן הגרוע יותר: חודש הקניות של נובמבר ותחילת עונת החגים בארה"ב.

המרוויחים מכל העניין הם כמובן המפרסמים הגדולים אשר מצליחים להציג פרסומות ללא הפרעה בזמן שחשבונות קטנים רבים ממתינים לשחרור.

ברור שלא זאת היתה כוונת פייסבוק בהשתלשלות האירועים עד כה, אבל איך אומרים.. "הדרך לגיהנום רצופת כוונות טובות", ומאות פרסמים קטנים חווים בימים אלה קושי אמיתי ביצירת מכירות.

Posted on 26 בנובמבר 2020 in כללי

Share the Story

Leave a reply

Back to Top