שיווק בפייסבוק באמצעות ניהול קבוצה: מבט מבפנים

האנלפביתים של המאה ה-21 לא יהיו אלה שאינם יודעים קרוא וכתוב, אלא אלה שאינם יודעים ללמוד, לשכוח מה שלמדו וללמוד מחדש

אלווין טופלר עורך כתב העת "פורצ'ן" (Fortune), סוציולוג, סופר ועתידן.

אם יש משהו שמשווק פייסבוק יודע על החיים בכלל ועל השיווק בפייסבוק בפרט – זה שעדיף לו להתמקד בעתיד במקום בעבר. למה? פשוט מכיוון שפייסבוק משתנה כל הזמן, ומי שלא מתאים את עצמו לשינוי.. נשאר מאחור. פייסבוק היא אחת מהפלטפורמות הדינמיות ביותר בעולם השיווק באינטרנט, פלטפורמה אשר משנה את דרכי התקשורת שהיא מספקת כמו גם את תנאי השימוש שלה באופן תדיר מאוד, אפילו ביחס לעולם הדינמי של השיווק באינטרנט, ויעיד על כך כל מנהל מדיה חברתית שעושה שימוש בכלים של פייסבוק בשנים האחרונות.

כולם (אני חושבת) מכירים את הכלים האפשריים לשיווק בפייסבוק – חלקם "חוקיים" וחלקם פחות, והסיבה שאני מכניסה את המלה חוקיים לגרשיים – היא כי לא מדובר בחוקי מדינת ישראל, אלא בחוקי מדינת פייסבוק – אלה שפועלים כאן ברשת החברתית, אלה שיכולים לגרום לכך שדף עם מאות אלפי לייקים נמחק ברגע, או שפרופיל שעושה ספאם בקבוצות ופרופילים אחרים יושעה מפעילות או ימחק.

במסגרת הכלים ה"חוקיים" של פייסבוק למשווקים, ישנו כלי אחד הקיים עוד מראשית ימי פייסבוק (עוד לפני שהיו דפים עסקיים בכלל), ואשר למרבה הפלא נותר כמעט ללא שינוי במהלך שנות פעילותה של הרשת החברתית, ובו בחרתי להתמקד היום: בקבוצות פייסבוק.

ואתחיל בגילוי: מי שמכיר את הפעילות שלי בפייסבוק, יודע שאני מנהלת את אחת מהקבוצות המקצועיות הגדולות והאיכותיות בישראל לאנשי שיווק באינטרנט: קבוצת מקצועני פרסום בגוגל. בפייסבוק. מדובר בקבוצה שפתחתי לפני כ-4 שנים, מתוך מטרה לספק למקצוענים של פרסום מונחה תוצאות – מקום לדבר בו בשפה העברית, ללמוד דברים חדשים וללמד אחרים. כאשר הקמתי את הקבוצה, רבים התפלאו על המהלך: עולם השיווק באינטרנט בישראל הוא עולם תחרותי במיוחד, בו כולם מתחרים בכולם, ובו הלקוחות הטובים באמת הם מעטים ויקרי ערך. אנשים – קולגות, לא הבינו אז למה לי. אבל אני הבנתי מה שיכולתי להבין אז: רציתי לתת למתחרים ולקולגות שלי חיבוק. חיבוק כזה שיגרום לכל אחד מאיתנו במשרדו את ההרגשה שהוא לא לבד. שיש עוד מאות כמוהו אשר מתמודדים עם אותן סוגיות ובעיות, ושכולם יכולים להרוויח מהמרחב המשותף החדש שנוצר. אז – חשבתי כי מדובר במאות, היום אני מבינה כי מדובר באלפים רבים של אנשי מקצוע. כולם פעילים בקבוצה, כולם משתפים, מתייעצים, לומדים ומלמדים אחרים.

באתי לחפש אתונות, ומצאתי את המלוכה. זה המשפט הראשון שעולה לי בראש כאשר אני חושבת על המהלך הזה. רציתי שיתוף ושיח בקרב אנשי מקצוע, וקיבלתי מצב בו *אני* הפכתי להיות צומת של מידע, כזה שאין איש שיווק בישראל שלא מכיר, כזה שמנקז דרכו את כל חדשות ניהול הקמפיינים והשיווק באינטרנט, כזה שיודע על כל המשרות בתחום, ברגע בו הן מתפרסמות ולפעמים אפילו לפני, ואשר נתפס בעיני רבים אחרים כמקצועי, מעודכן ומרכזי. כשאתה הופך להיות צומת של מידע, הרבה דברים מעניינים קורים סביבך, אתה מצליח לבסס מותג סביב השם שלך עצמך, ואתה נחשף להרבה מידע והזדמנויות שלא היית נחשף אליהם אחרת.

את הדף של מורנו'ס שיווק באינטרנט – פתחתי שנתייםשלוש לפני שפתחתי את הקבוצה, והיום – עיקר הפעילות שלי ושל החברה שלי בפייסבוק מתקיימת בקבוצה ולא בדף. פשוט כי שם קורה משהו אחר – בקבוצה. שם אנשים מדברים עם אנשים, וזה מה שפייסבוק אוהב ומטפח.

אני חייבת להודות כי קצת חששתי לכתוב את המאמר הזה. “מה, אבל זה לא נעים לכתוב ככה" אמרתי אז לבעלי והשותף שלי יצחק. “אני לא רוצה שאנשים יחשבו שאני מנהלת את הקבוצה הזאת בשביל משהו זר. בשביל לשווק"..

"תסתכלי סביבך, כולם עושים את זה. תחשבי על כל הקבוצות המקצועיות שסובבות אותך – ותראי שכל אחד שמנהל קבוצה, מרוויח משהו אישי מניהול הקבוצה הזאת" – כך ענה לי.

וזה נכון. ולא סתם זה נכון – זה נכון כי זה עובד בשביל כולנו.

(זה עובד גם בשביל מי שלא מנהל קבוצה אלא רק פעיל בה באופן קבוע, אבל זה למאמר אחר)

לא מאמינים? הנה לכם כמה דוגמאות:

  • אחת קבוצת הוורדפרס הגדולות בישראל מנוהלת על ידי מי שמחזיק שירות אירוח אתרי וודפרס, ותוך כדי ייעוץ ושיח, בונה את המותג שלו בקרב קהל היעד של בוני אתרי וורדפרס.
  • קבוצת האנליטיקס הגדולה בישראל מנוהלת על ידי יועץ מומחה לניטור תנועה באינטרנט
  • קבוצת דרופל ישראל מנוהלת על ידי תוכניתן דרופל פעיל בפייסבוק (כן, יש אפילו כמה כאלה)
  • ויש אפילו קבוצה אחת גדולה במיוחד לשיווק במדיה חברתית, שהמייסד שלה קרא לקבוצה על שמו.

כל אלה, הן רק דוגמאות מישראל, מהעולם המקצועי של ניהול קמפיינים ופרסום באינטרנט. אני בטוחה שכל אחד מאתכם מכיר קבוצה זו או אחרת, ויכול לחשוב על עוד הרבה דוגמאות אחרות.

מה הקבוצה נותנת למנהל הקבוצה – אני בטוחה שהבנתם. מה שהיא נותנת לחברים בה – אני מאמינה שאתם גם מבינים. עכשיו – נותר רק ליישם בעצמכם.

אבל רגע. רגע לפני שאתם פותחים קבוצה ומתחילים להזמין חברים.. תעצרו לחשוב.

וכשאתם חושבים על הקבוצה שתפתחו – תחשבו על הערך המוסף שיהיה בה. זה שהיא תציע למשתתפים בה. תחשבו על התחום המקצועי שלכם, ועל המקום שאתם רוצים לתפוס בו. תחשבו על האלטרנטיבות – הקבוצות הקיימות כעת בעולם המקצועי שלכם, והנושאים שעדיין אינם מטופלים בו, ובאיזה מהם אתם רוצים להשתלב.

עולם השיווק באינטרנט הוא גדול ויש מקום לכולם, אבל רק אלו שמצליחים לייצר מקום שמספק ערך מוסף.. יזכו בתהילה.

Posted on 24 בינואר 2012 in כללי

Share the Story

Leave a reply

Back to Top
Open chat
איך אפשר לעזור?
שלום, אנחנו כאן כדי לעזור!
לקבלת מידע נוסף לחצו על הכפתור >>>