מציעים לך תפקיד שהוא רק ניהולי? סרב בנימוס ותודיע למעסיק שאתה מתכנן לחיות גם אחרי גיל 40

לא מזמן ולהפתעתי הרבה עברתי את גיל ה 40. בפגישות העבודה והמכירה השונות אני מרגיש ממש עתיק ולרוב אני מוקף באנשי מכירות צעירים ונמרצים (להם תמיד תהיה עבודה) ובאנשי מקצוע טכניים שונים – רובם בסביבות גיל 30.

בדרך כלל ובארצנו הקטנה מעל לגיל 30 כולם כבר מנהלים: מנהלי צוות פיתוח, מנהלי מוצר, מנהלי שיווק , מנהלי פיתוח עסקי – חגיגה שלמה של מנהלים. אני מסתכל עליהם בעיון רב וחושב לעצמי האם האיש החביב מולי יודע שמבחינה מקצועית הוא בחזקת DEAD MAN WALKING?

אל תבינו אותי לא נכון, זה מצויין לשאוף להתקדם בחיים ולהשתפר בכל תחום ולא רק בעבודה, אבל שימו לב שהעסקה שמציעים לכם איננה כוללת תפקיד שהוא רק ניהולי, ולא מרחיקה אתכם מהמקצוע שלכם, יהיה אשר יהיה.

למה?

אם תהיו רק מנהלים ולא "תלכלכו" את הידיים בעבודה אמיתית תמצאו את עצמכם מקבלים את שכרכם בעולם הזה – שבעולם המערבי המודרני נמשך עד גיל 40 בערך. אחרי זה אתם כבר אלטה-קקר שלא מעניין אף אחד, הסיכוי שלכם להיות מפוטרים מוחשי וממשי, ואם אין לכם מקצוע אמיתי ונדרש אתם עלולים למצוא את עצמכם בבעיה כלכלית קשה.

למעסיקים זה תמיד נוח

לוקחים מישהוא מוכשר, את זה שמתבלט בצוות ואומרים לו אנחנו מרוצים. בוא תתקדם ותהיה מנהל: השכר מצויין, רכב חדש, סמכות, יוקרה, מעמד ועוד ועוד… יופי של עסקה. הבעיה? יש לך X שנים ספורות שיסתיימו בקרוב יותר ממה שתכננת! יום אחד אתה מגיע לעבודה וקוראים לך לשיחה דחופה במקרה הטוב או שולחים לך SMS במקרה הרע או שמשחררים הודעה לעובדים שלך במקרה הממש נורא. אהמ, אהמ: רצינו להודיע שאתה מצומצם\מיועל\מנויד\מיותר ובמילים אחרות – מ פ ו ט ר ! עברו כבר 7 שנים מאז כתבת את שורת הקוד האחרונה שלך, וחוץ מלהיות מנהל של תוכניתנים מה בעצם אתה יודע לעשות?

קל יותר לפטר מנהלים

בניגוד לדעה הרווחת מנהלים ואנשי מנהלה בכירים הם הקלים ביותר לפיטורים. הם לא פותחים את השער של העסק בבוקר, לרוב העסק יעבוד (יותר) טוב גם בלעדיהם, ותמיד, אבל תמיד יהיה מישהוא אחר שיחליף אותם במהירות. המישהוא הזה יהיה צעיר יותר, זול יותר, רעב יותר, מעודכן יותר וגם הוא יחשוב בדיוק כמוך שלנהל זה מצויין. נמאס לו לכתוב קוד כל היום, השכר יותר גבוה והנקודה ברורה: זה גלגל החיים מסתובב לו, רק שהפעם אלו החיים שלך.

ואגב, הפעם האחרונה בה פיטרו אותי היתה לפני 20 שנה בערך כשהייתי בן 23. העלבון היה צורב, הארוע נחקק היטב בזכרוני והבטחתי לעצמי שלי זה לא יקרה יותר בחיים. בדיעבד, אני אסיר תודה על האירוע החד-פעמי הזה בחיי שהדגים לי באופן מעשי את להיטותם של גופים עיסקיים להשתמש בבני אדם כאילו היו חפצים ולזרוק אותם פשוטו כמשמעו בכל עת אשר ימצאו לנכון.

תישארו בכושר מבלי לרוץ כמו כולם

חשוב לי להבהיר: להתקדם לתפקיד ניהולי או בכיר יותר זה מצויין, אבל תקפידו גם לעבוד וללכלך את הידיים בתור מנהלים, זוהי רשת הביטחון שלכם, אם אתם מנהלי מכירות צאו לפגישות מכירה גם עם לקוחות קטנים ולא רק עם הדגים השמנים. אם אתם מנהלי פיתוח תקפידו שקוד שכתבתם אכן מוצא את דרכו לעדכון הקרוב. מנהלים אתר אינטרנט? כתבו גם אתם תכנים. מנהלי קריאטיב? השתתפו באופן פעיל בעיצוב המוצע ללקוחות. לא משנה מה העבודה שלכם – תהיו מסוגלים לבצע אותה לאורך כל הזמן, אתם תזדקקו ליכולות הללו והרבה יותר מהר מכפי שדמיינתם.

עבודה אמיתית שומרת על המוח שלכם

אני חסיד גדול של עבודה פיזית מאומצת. אין כמו יום עבודה של 12 שעות עם טוריה בשדה משחר ועד השקיעה כדי להבהיר לכל אדם שזאת לא העבודה הקבועה שלו ששפר עליו גורלו. תהיה לו פרספקטיבה מיוחדת ועדכנית על חייו בעקבות ארוע שכזה.

לצערי, בעולם המודרני שבו אנו חיים, כמעט רוב העבודות המוצעות לאדם מן הישוב כוללות זמן ישיבה ארוך וממושך מול מסך מחשב מידי יום ביומו. אבל ישנה גם אפשרות להפוך את הלימונים ללימונדה משובחת.

אז איפה בדיוק הלימונדה? כל העולם לפניכם! אפשר ללמוד ולהתמקצע בכל תחום כמעט, אם כי לא הייתי הולך לרופא שסיים את לימודיו בהצטיינות בקורס באינטרנט 🙂

מעולם לא היה זמין כל כך הרבה ידע בלחיצת כפתור אחת. הנקודה היא שלימוד טכנולוגיות חדשות, מאמץ חשיבתי לפתרון בעיות באופן יצירתי, עמידה באתגרים חדשים, ניסוי למידה וטעיה – כל אלו שומרים עליכם ועל המוח שלכם בכושר לשנים הבאות. עזבו אתכם מלשחק אנגרי בירדס כל היום כי יש לכם חדר ואף אחד לא רואה. זה לא יאכיל את הילדים שלכם, ובקרוב מאד אתם עלולים להצטער על כל הזמן שבוזבז ולא נוצל ללימוד.

אם כל היום ענית לאימיילים, ביצעת משימות בירוקרטיות ועסקת בפוליטקה פנים ארגונית (כי צריך להתקדם לתפקיד ניהול בכיר יותר בארגון) דע לך שאתה בקבוצת הסיכון הקלאסית – איבדת את מיומנויות העבודה הבסיסיות שלך, בדיוק אלו שהביאו אותך לאן שהגעת.

מצחיק קצת, לא?

צפוף שם בצמרת וגם על הקרקע מתחת לקן

מנהל או עובד בכיר שאיבד את מקור פרנסתו מגלה מהר מאד שהוא לא לבד שם, יש עוד הרבה אנשים במצבו עם ילדים, משכנתא, התחייבויות שונות. ומה המשותף לכולם? כולם מנהלים מצויינים. גנרלים ללא צבא, שימשו במשך שנים ובהצלחה כמנהלים בדרג זוטר או בכיר ושכחו את המקצוע שלהם.

מסתבר שלחברים שלך יש אותן צרות כמו לך, גם המעמד שלהם לא יציב במיוחד, חלקם גם מחפשים עבודה ובהנחה שגם הם בני גילך אתה מהר מאד מגלה שאם אחד החברים שלך הוא לא מנכ"ל תותח על ויכול לסדר לך עבודה מהיום למחר – שניכם נמצאים בצרת רבים, והנחמה הופכת להיות נחמת…..

______________________________________________________________________________________________________________________________

לא משנה בן כמה אתה ומה המקצוע שלך. אם אתה שכיר בשוק הפרטי מכתב הפיטורין שלך נכתב כבר ביום בו התקבלת לעבודה. הוא פשוט בכספת ויציגו לך אותו בבוא העת.

קח את זה בחשבון ותתכוננן כבר מעכשיו. עובדי היי-טק לא יוצאים לפנסיה, הם מפוטרים הרבה לפני. כבד את עצמך ואת המקצוע שלך, אל תפחד להתלכלך, זה יעזור לך מאד בהמשך הדרך.

ומה איתך? האם גם אותך קידמו לתפקיד ניהולי? מתי ליכלכת את הידיים בפעם האחרונה? האם גם אתה מת-מהלך? 

 

Posted on 2 בנובמבר 2014 in כללי

Share the Story

Responses (2)

  1. מסכים עם על מילה.
    כתבה מעולה!

  2. לצערי זה נכון. אבל אנחנו בני 40/50+ אחראים למצב הזה.

Leave a reply

Back to Top
Open chat
איך אפשר לעזור?
שלום, אנחנו כאן כדי לעזור!
לקבלת מידע נוסף לחצו על הכפתור >>>